Wynalezienie kontenerów ponad pół wieku temu miało ogromny wpływ na transport towarów. W dzisiejszych czasach ponad 80% ładunków niemasowych przewozi się właśnie w kontenerach. Trudno jest określić przeciętną zawartość kontenera. Może w nim być jeden duży produkt, ale też setki pudełek.
Bezpieczeństwo na statku
W dawnych czasach statki transportujące kontenery nie były duże, a ustawione na nich kontenery były stosunkowo bezpieczne. Wraz ze wzrostem ilości przewożonych towarów zaczęto budować coraz większe statki, na których umieszcza się jeszcze większą liczbę kontenerów. Łatwiej jest więc o wypadek. Może go spowodować źle zabezpieczony kontener i niepoprawne zabezpieczenie ładunku w kontenerze. Gdy statek porusza się na falach, niezabezpieczony ładunek uderza o ściany kontenera i może doprowadzić do tragedii. Dlatego też zasady pakowania ładunków są opisane w różnego rodzaju kodeksach i wymagane przez przepisy prawa. Najbardziej znanym dokumentem poruszającym tę kwestię jest Kodeks CTU, oraz dokumenty opublikowane przez Stowarzyszenie Amerykańskich Kolei i Międzynarodowej Organizacji Morskiej.
Pomoc specjalistów
Nic więc dziwnego w tym, że większość dużych firm korzysta przy transporcie swoich towarów z pomocy wyspecjalizowanych firm, które dokładnie znają międzynarodowe przepisy dotyczące przewozu lotniczego, lądowego i morskiego. Fachowcy świadczą kompleksowe usługi i są w stanie zagwarantować transport nawet najbardziej nietypowych produktów. Przez cały świat przewożone są codziennie nietypowe, ogromne maszyny budowalne, linie produkcyjne, a nawet cale fabryki. Firmy zajmujące się pakowaniem towarów przygotowują dla nich odpowiednie opakowania, które uchronią nietypowe przedmioty przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas ruchu kontenera, ale także wilgocią i zasoleniem. Najlepsze firmy oferują także swoim klientom doradztwo techniczne i pomoc w zakresie logistyki i transportu.