Konteneryzacja to proces wprowadzenie do transportu ujednoliconych jednostek ładunkowych, czyli kontenerów i dostosowanie do nich systemu przeładunkowego.
Na intensywny rozwój konteneryzacji wpłynął wzrost gospodarczy i rosnąca w wymiarze światowym wymiana handlowa, a kontenery na stałe wpisały się w obraz otaczającego nas świata. Kontenery wykorzystywane są powszechnie w transporcie morskim, lądowym i lotniczym. Różnią się między sobą rozmiarami i budową w zależności od charakteru przewożonych towarów, ale wszystkie z nich spełniają międzynarodowe normy standaryzacji. Cechuje je przede wszystkim duża pojemność, dobre zabezpieczenie przewożonych towarów i łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Ze względu na wiele zalet weszły do użytku powszechnego i nie zapowiada się, by cokolwiek innego w najbliższym czasie mogło je zastąpić.
Zalety konteneryzacji
Kontenery usprawniają spedycję i zmniejszają jej koszty ze względu na brak konieczności wielokrotnego przepakowywania towarów. Konteneryzacja zmieniła oblicze transportu, wpływając na zmniejszenie ilości zatrudnionych w portach pracowników, mechanizację procesu załadunku i rozładunku towarów oraz specjalizację obsługi. Jednocześnie spowodowała integrację poszczególnych systemów przewozowych: samochodowego, kolejowego, morskiego i lotniczego.
Standaryzowane rozmiary kontenerów ułatwiają magazynowanie i przenoszenie ładunku. Kontenery służą do wielokrotnego użytku i wykonane są z trwałych materiałów znoszących duże obciążenia, które pozwalają na ich użytkowanie przez długi czas.
Rodzaje kontenerów
Kontenery możemy między innymi podzielić na:
- uniwersalne, odkryte ułatwiające załadunek a chroniące towar przy pomocy plandeki,
- połówkowe do przewożenia konstrukcji dłużycowych,
- płytowe wykorzystywane do przewozu ładunków ciężkich takich, jak samochody,
- izotermiczne przystosowane do utrzymywania długotrwałego chłodzenia lub ogrzewania towaru,
- zbiornikowe do przewozu towarów sypkich.