Wstrząsy, drgania i wibracje mogą być przyczyną poważnych uszkodzeń maszyn i urządzeń, które są poddawane relokacji. W czasie transportu może pojawić się wiele sytuacji, w których ładunek jest narażony na tego rodzaju obciążenia. Najprostszą i zarazem najskuteczniejszą metodą zabezpieczenia przewożonego ładunku jest zastosowanie różnych rozwiązań pozwalających na jego dobrą wibroizolację. Sprawdźmy, jakie zagrożenia pojawiają się najczęściej i zobaczmy, w jaki sposób można sobie z nimi radzić.
Zagrożenia pojawiające się podczas relokacji maszyn i urządzeń
Relokacja maszyn i urządzeń jest bardzo skomplikowanym procesem, nie tylko ze względu na konieczność precyzyjnego i uważnego demontażu, czy częste trudności z podnoszeniem sprzętu o dużej masie, który jest zwykle ustawiony wewnątrz budynku, ale również na niebezpieczeństwa, jakie wiążą się z jego przewozem. Wiele części maszyn jest bardzo podatnych na uszkodzenia mechaniczne. Chodzi tu zarówno o bezpośrednie oddziaływanie uderzeń czy punktowego obciążenia poszczególnych elementów, jak i odkształcenia, które mogą powstać w dużych konstrukcjach wskutek nierównomiernego rozłożenia masy przy podnoszeniu lub przewozie. Dużym problemem są również drgania, które podczas relokacji pojawiają się w zupełnie innych obszarach niż podczas pracy maszyny.
Wibracje i wstrząsy podczas transportu są dużym zagrożeniem dla całej konstrukcji maszyn. Wpływają one zarówno na korpusy i części, do których są mocowane poszczególne elementy, jak i na wszelkie połączenia śrubowe. Bezpośrednim efektem dużego natężenia wibracji może być odkręcanie się śrub, osłabienie struktury materiałów, z których są wykonane poszczególne podzespoły, a w skrajnych sytuacjach nawet pojawienie się rys czy pękanie.
Podczas relokacji maszyn ciężko uniknąć zagrożeń spowodowanych drganiami, wibracjami czy wstrząsami. W trakcie transportu drogowego występowanie takich zjawisk jest uzależnione od stanu nawierzchni, a zatem zwykle od kategorii dróg, którymi będzie przewożony sprzęt. Większe problemy mogą się pojawić przy korzystaniu z kolei. W takim przypadku największym zagrożeniem są uderzenia i przeciążenia podczas przetaczania i spinania wagonów. Przy transporcie morskim problemem są dość znaczne drgania pochodzące z zespołów napędowych statków, które w dodatku otrzymują się przez dłuższy okres, ze względu na czas trwania takich przewozów.
Materiały wibroizolacyjne do zabezpieczania ładunku
Najlepszą ochroną przed skutkami drgań jest stosowanie właściwych sposobów zabezpieczeń – odpowiednich opakowań i materiałów wibroizolacyjnych. W przypadku mniejszych urządzeń, które łatwo mogą być umieszczone w standardowych skrzyniach, sytuacja jest nieco prostsza niż przy urządzeniach wielkogabarytowych.
Rodzaje wibroizolatorów, których można użyć bardzo ściśle zależą od masy i wymiarów ładunku. Przy większych zasadne może być używanie różnych elementów odkształcalnych w postaci sprężyn, przy nieco mniejszych sprawdzą się rozmaite elastomery, np. używane jako podkładki. Stosunkowo często używa się mat gumowych o rozmaitej grubości czy klinów. Przy niektórych ładunkach używane są również specjalne miechy pneumatyczne, które zarazem unieruchamiają ładunek i pełnią funkcję amortyzatorów. Przy najlżejszych ładunkach przydatne mogą być również pianki poliuretanowe czy nawet osłony z wielowarstwowej tektury falistej.